|
suplementu diety, preparatu witaminowego, panaceum na ból czy przeziębienie. Którym z nich ufamy najbardziej?
Złote Godło w kategorii Witaminy zdobyła marka Centrum, którą wybrało 21% ankietowanych Polaków. Rzadziej respondenci wskazywali marki Rutinoscorbin (8%) i Vigor (6%). Marka Centrum została szczególnie doceniona za jakość i wizerunek, natomiast marka Rutinoscorbin uzyskała na tle innych marek najwyższe oceny za: jakość, stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczną odpowiedzialność. Tym samym została laureatem Kryształowego Godła European Trusted Brands 2013.
W kategorii Preparat na serce Złote Godło otrzymała marka Doppelherz, którą jako najbardziej godną zaufania wskazało 19% respondentów. Marka Biovital otrzymała 17% głosów, a Acard – 12%. Marka Doppelherz została pozytywnie oceniona za wszystkie atrybuty: jakość, stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta, wizerunek, a także społeczną odpowiedzialność. Biorąc pod uwagę wyżej wspomniane kryteria, respondenci najlepiej ocenili jednak markę Acard, która zdobyła Kryształowe Godło.
Wybierając preparat najbardziej godny zaufania w kategorii Suplement diety, Polacy najczęściej wskazywali markę Falvit (8%), która zdobyła Złote Godło. Nieco rzadziej respondenci wybierali markę Tran (6%) oraz Omega (5%). Marka Falvit jest również tegorocznym laureatem Kryształowego Godła. Ankietowani cenią ją w szczególności za jakość i zrozumienie porzeb klienta.
W opinii Polaków najbardziej godnym zaufania lekiem w kategorii Preparat przeciwbólowy jest Ibuprom, który otrzymał Złote Godło. Markę tę wybrało 29% respondentów biorących udział w badaniu European Trusted Brands 2013. Marka Apap uzyskała 27-procentowy wynik, natomiast trzecią najczęściej wymienianą marką był Ketonal (7%). Zdobywcą Kryształowego Godła została marka Pyralgina, którą respondenci cenią w szczególności za jakość, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczną odpowiedzialność. Marka Ibuprom została doceniona natomiast za jakość i zrozumienie potrzeb klienta, a Apap − za wizerunek.
Wśród medykamentów z kategorii Preparat na przeziębienie najchętniej wybieraną marką jest Gripex (31%), laureat Złotego Godła European Trusted Brands 2013. Respondenci często wymieniali również marki Fervex i Aspirin, które otrzymały po 11% głosów. Marka Gripex została pozytywnie oceniona za wszystkie atrybuty poddane analizie, zaś zwycięzca Kryształowego Godła – marka Aspirin – najwyższe noty otrzymała za wizerunek i społeczną odpowiedzialność.
Respondenci zostali również poproszeni o wybranie marki godnej zaufania w kategorii Apteka. 18% Polaków wskazało markę Dbam o zdrowie, dzięki czemu została ona wyróżniona Złotym Godłem. Poza tym ankietowani pojedynczo wskazywali różne inne marki aptek. Marka Dbam o zdrowie otrzymała bardzo wysokie oceny za jakość oraz zrozumienie potrzeb klienta i w badaniu European Trusted Brands 2013 zdobyła również Kryształowe Godło.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.
Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła – zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują najbardziej godną zaufania markę. Kryształowe Godła przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.
|