|
Po raz 13. Polacy zostali zapytani o marki, które darzą największym zaufaniem. W kategorii Urządzenie AGD laureatem Złotego Godła została marka Bosch, którą wybrało 21% respondentów. Bosch zwyciężył również w badaniu European Trusted Brands 2013 przeprowadzonym w Czechach oraz Rosji. Kryształowe Godło otrzymała marka Amica, którą Polacy cenią za jakość, stosunek wartości do ceny oraz zrozumienie potrzeb klienta.
Zdobywcą Złotego Godła w kategorii Proszek do prania 5. rok z rzędu została marka Vizir, którą wskazało 25% ankietowanych Polaków. Marki Persil i Ariel otrzymały po 23% głosów. Marka Persil zwyciężyła w badaniu European Trusted Brands 2013 w Niemczech i Szwajcarii, natomiast marka Ariel w Czechach, we Francji, a także w Holandii, Rumunii, Rosji i Słowenii. Marka Vizir doceniona została za jakość i wizerunek, natomiast marka Persil za jakość, wizerunek i zrozumienie potrzeb klienta, dzięki czemu – tak jak w ubiegłym roku – została laureatem Kryształowego Godła.
W kategorii Płyn do mycia naczyń tytuł laureata Złotego Godła trafił po raz kolejny do marki Ludwik. Niemal co drugi respondent wskazał tę markę jako godną zaufania (47% głosów). Podobnie jak w ubiegłym roku, marka Ludwik została pozytywnie oceniona zwłaszcza za jakość. Kryształowe Godło w tej kategorii trafiło jednak do marki Pur, która na tle innych marek otrzymała najwyższe oceny za jakość, stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta i społeczną odpowiedzialność.
W 13. edycji badania European Trusted Brands marki Vizir oraz Bosch − odpowiednio w kategorii Proszek do prania i Sprzęt AGD − uznane zostały również za marki o najlepszej reputacji ekologicznej. W kategorii Środek czystości zwyciężyła marka Cif.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.
Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła – zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują najbardziej godną zaufania markę. Kryształowe Godła przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.
|