|
Według wyników badania, które przeprowadzono wśród matek oraz dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów, w jednej szkole średnio jest 18 uczniów, którzy potrzebują dożywiania, a nie są objęci żadnym systemem pomocy. Brak dostępu do posiłków występuje czterokrotnie częściej w szkołach wiejskich niż w miejskich. W co trzeciej szkole w Polsce uczniowie nie mają dostępu do obiadów szkolnych. Wyniki te pochodzą z najnowszego badania, które przeprowadził MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Danone i Banków Żywności w ramach programu Podziel się Posiłkiem.
Dostęp do żywienia w szkole jest ściśle związany z możliwościami szkoły. Aż 90% dyrektorów polskich szkół deklaruje, że nie ma możliwości prowadzenia dożywiania, mimo, że dyrektorzy ci spotykają się z problemem niedożywienia wśród swoich uczniów. Według dyrektorów najwięcej dzieci potrzebujących dożywiania jest w małych, wiejskich szkołach liczących do 100 uczniów. Większość szkół (70%) korzysta z dotacji Urzędów Gminy. Aż 60% dyrektorów szkół deklaruje, że nigdy nie otrzymała oferty pomocy od zewnętrznej instytucji. Tylko do 29% szkół zgłosił się przedstawiciel społeczności lokalnej z propozycją pomocy w dożywianiu uczniów. Jednocześnie należy zaznaczyć, że aż 45% procent szkół, w których są niedożywieni uczniowie nie otrzymujący pomocy, nie starało się o wsparcie w zakresie dożywiania.
Świadomość problemu niedożywienia dzieci w otoczeniu społecznym matek dzieci w wieku 3-14 lat jest bardzo duża - prawie 2/3 badanych stwierdziło, że słyszało o problemie lub zetknęło się z nim bezpośrednio. Brak styczności z problemem najczęściej deklarowały osoby mieszkające na wsi (48%), a także matki najsłabiej wykształcone (39%) i dysponujące najmniejszym dochodem (40%). Jest to wynik zaskakujący, gdyż dane z innych źródeł pokazują, że to właśnie te grupy są najczęściej beneficjentami programów dożywiania. Jak twierdzą specjaliści MillwardBrown SMG/KRC, problem niedożywienia jest problemem bardzo wstydliwym, ukrywanym przez osoby nim dotknięte i przez to nie dostrzeganym przez najbliższe otoczenie.
|