|
biorą pod uwagę przede wszystkim dogodną lokalizację oraz ofertę merytoryczną.
Jak wybieramy przedszkole
Dla 72% badanych rodziców najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze przedszkola była jego dogodna lokalizacja. 55% respondentów szukając placówki dla swojej pociechy zwracało szczególną uwagę na ofertę merytoryczną. Z badania wynika, że oferta żywieniowa była jednym z najmniej istotnych aspektów wpływających na wybór przedszkola. Jako znaczący czynnik wskazało ją jedynie 14% respondentów. Jeszcze mniej pytanych (jedynie 12%) było na tym etapie zainteresowanych ofertą zajęć ruchowych.
W trosce o zdrowy rozwój
Jak wynika z badania, większość z rodziców wie, co ich dziecko jada (82%) i pije (83%) w przedszkolu. Według deklaracji badanych najczęściej podawanym napojem jest herbata (aż 69% respondentów) oraz kompot (59%). Woda została wymieniona zaledwie przez 35% rodziców. Stały dostęp do niej ma jeszcze mniej maluchów – zaledwie 24%. Mniej niż połowa badanych (42%) deklarowała, że w przedszkolu, do którego uczęszcza ich dziecko zajęcia ruchowe są prowadzone codziennie lub prawie codziennie.
Dlatego właśnie, kiedy minie pierwszy szok – dziecko zaaklimatyzuje się w przedszkolu, a rodzic przyzwyczai do nowej sytuacji – warto zastanowić się nad tymi aspektami opieki przedszkolnej, które wcześniej były na dalszym planie. Zdrowa dieta i odpowiednia dawka ruchu są bowiem ważnymi elementami wpływającymi na prawidłowy rozwój najmłodszych.
Uczyć od małego i dawać dobry przykład
Wczesne dzieciństwo to okres, kiedy najłatwiej jest kształtować u dzieci prawidłowe nawyki i postawy, w tym te związane z żywieniem oraz stylem życia. Jak podkreśla Katarzyna Stępniak – pedagog z Ośrodka Rozwoju Edukacji – nauka prawidłowych nawyków żywieniowych oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu zawsze muszą być poparte przykładem ze strony dorosłych. Dlatego tak ważne jest łączenie wysiłków rodziców i kadry przedszkolnej dla zapewnienia najmłodszym optymalnych warunków do zdrowego rozwoju.
Niezwykle ważne jest, aby dorośli dawali najmłodszym dobry przykład czynem, a nie tylko słowem. Aby zadbać o zdrowy rozwój dziecka, należy zapewnić mu dobre wzorce, zarówno w domu, jak i w przedszkolu. W tych dwóch miejscach maluch spędza najwięcej czasu, patrzy i wyciąga wnioski – powiedziała Katarzyna Stępniak.
„Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęcamy do działania
Organizatorzy programu edukacyjnego „Mamo, Tato, wolę wodę!” już od czterech lat wspierają rodziców i kadrę przedszkolną w kształtowaniu u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych. W ramach tegorocznej edycji chcą zainspirować do wspólnego działania, którego celem jest budowanie „Przedszkola na 5”. Wskazówki, które podkreślają znaczenie regularnego picia wody, zbilansowanej i różnorodnej diety oraz aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju maluchów zostały opracowane we współpracy z pedagogiem Katarzyną Stępniak z Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Chcielibyśmy, aby te wskazówki zachęciły rodziców i nauczycieli do wspólnego działania. Pragniemy podkreślić, że rodzice mogą mieć wpływ na to, co dzieje się w miejscu, gdzie ich dziecko spędza niemal cały dzień. Jeśli myślimy, że warto coś zmienić, należy podjąć inicjatywę – powiedziała Monika Piekarska z Żywiec Zdrój S.A.
O ekspertach programu „Mamo, Tato, wolę wodę!”:
Prof. dr hab. n. med. Halina Weker (Instytut Matki i Dziecka)
Specjalista w zakresie żywienia dzieci, pracownik naukowy w Instytucie Matki i Dziecka, członek Komisji Żywienia Dzieci
i Młodzieży Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk i wielu towarzystw żywieniowych. Autorka ponad dwustu publikacji naukowych i popularnonaukowych, nauczyciel akademicki, praktyk. Od ponad 20 lat zajmuje się zagadnieniami bezpiecznego żywienia i żywnością wysokiej jakości dla najmłodszych dzieci.
dr n. med. Agnieszka Jarosz (Instytut Żywności i Żywienia)
Absolwentka Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Warszawie. Tytuł doktora nauk medycznych uzyskała na II Wydziale Akademii Medycznej w Warszawie. Pracuje w Instytucie Żywności i Żywienia. Aktualnie pełni funkcję kierownika Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, działającego w Instytucie. W ramach pracy w IŻŻ bierze udział w badaniach dotyczących wpływu żywienia na zdrowie, oceny czynników ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, zapobiegania i leczenia chorób cywilizacyjnych. Prowadzi również działalność edukacyjno – szkoleniową.
Katarzyna Stępniak (Ośrodek Rozwoju Edukacji)
Pedagog, andragog, edukator, były nauczyciel i koordynator międzynarodowego programu promocji zdrowia psychicznego dla małych dzieci „ Przyjaciele Zippiego”. Specjalista ds. promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, kierownik Zespołu ds. Promocji Zdrowia w Szkole w Ośrodku Rozwoju Edukacji oraz Krajowy Koordynator ds. Promocji Zdrowia w Szkole. Doświadczony trener oraz autor publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli i szkół.
|