|
jak twierdzą ekspertki kampanii Kobieta w świecie finansów – przedsiębiorczość to klucz do własnego biznesu.
Osoby przedsiębiorcze mają większe szanse na to, że ich firma rozwinie się, utrzyma na rynku i będzie przynosić zyski. Cecha, jaką jest przedsiębiorczość, jest niezwykle ważna u osób chcących pracować na własną rękę. Nawet starając się o dotację na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, będziemy poproszeni o rozwiązanie testu określającego poziom przedsiębiorczości – mówi Anna Jancewicz z Fundacji Centrum Promocji Kobiet
Osoby przedsiębiorcze charakteryzuje gotowość do podejmowania inicjatywy oraz umiejętność rozwiązywania problemów i elastycznego poruszania się w ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Ludzie przedsiębiorczy powinni potrafić dobrze komunikować się z otoczeniem i mieć odwagę do podejmowania niezbędnego ryzyka – mówi dr Ewa Lisowska z SGH, ekspertka kampanii Kobieta w świecie finansów. – Powinni też być w stanie zapewnić swoim pracownikom, sobie i swojej firmie optymalne warunki do rozwoju.
Poziom przedsiębiorczości wiąże się z osobowością, charakterem, ale i wiedzą oraz doświadczeniem. Polskie przedsiębiorczynie to na ogół kobiety w wieku 40 lub więcej lat, zamężne, stosunkowo dobrze wykształcone (pomijając grupę kobiet pracujących w rolnictwie, wśród których dominują osoby z podstawowym wykształceniem)**.
Nie każdy jest stworzony do prowadzenia własnego biznesu i zarządzania ludźmi. Niektórzy (typ podwładnych)*** nie mają do tego odpowiednich predyspozycji, ale doskonale sprawdzają się, pracując dla kogoś. Inni – reprezentanci typu rzetelnych bankierów – najlepiej odnajdą się w księgowości, dziale kontroli jakości oraz we wszelkich działaniach wymagających dokładności. Jeszcze inni nie mają predyspozycji do prowadzenia biznesu, ale mogą być idealnymi kierownikami (typ kierowników) bądź też najlepiej sprawdzą się w wolnych zawodach lub na niezależnym i samodzielnym stanowisku (typ neurotycznego przedsiębiorcy).
* Liczba kobiet pracujących na własny rachunek (bez pomagających członków rodzin) to 1 014 000 (wliczając indywidualne rolnictwo) - dane GUS z pierwszego kwartału 2009 roku.
** E. Lisowska, Analiza położenia kobiet na rynku pracy, w: Zarządzanie mikroprzedsiębiorstwem. Podręcznik dla przedsiębiorczej kobiety, red. E. Lisowska, R. Kasprzak, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008.
*** Opracowane na podstawie Kompendium przedsiębiorczości, praca zbiorowa: M. Konieczna,
B. Wesołek, A. Miller, A. Rekłajtis, W. Krawczyk, M. Lis, K. Cupryś, J. Nazaruk.
|