|
Kampania „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię”, zachęcająca do wykonywania badao cytologicznych, powstała w oparciu o pomysł młodzieży z Lublina. Kampanię można zobaczyd na terenie całego kraju. Kampania „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię” została zrealizowana na podstawie zwycięskiego projektu w konkursie „Znajdź Haka na Raka” – ostatniego etapu II edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.
Autorski pomysł licealistów z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Lublinie opiera się na grze słownej. W spocie telewizyjnym widad kobietę, która pakuje się jakby dokądś wyjeżdżała. Dopiero w kolejnym ujęciu, gdy kamera oddala się, widad, że swoje ubrania wkłada do trumny zamiast do walizki, ponieważ zaniedbywała badania profilaktyczne. Kampania adresowana jest do kobiet w wieku 25-59. Jej głównym celem jest przekonanie Polek do regularnego wykonywania badao cytologicznych, pozwalających na wczesne wykrycie zmian nowotworowych, co daje możliwośd całkowitego powrotu do zdrowia. Zadaniem kampanii jest również zmiana przekonao kojarzących nowotwory z pewną śmiercią.
„Rak szyjki macicy to drugi co do częstości występowania nowotwór u kobiet - każdego dnia z powodu tej choroby umiera 5 Polek. Zarówno współczynnik zachorowalności jak i umieralności na raka szyjki macicy w naszym kraju jest jednym z najwyższych w Europie. Te dramatyczne dane jednoznacznie wskazują na potrzebę organizacji kampanii, która będzie przekonywała Polki do podejmowania ratujących życie i zdrowie badao profilaktycznych” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
|