|
Oczywiście nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie dostępu do takiej liczby stacji, które w zdecydowanej większości dystrybuowane są poprzez platformy cyfrowe i telewizje kablowe. Co więcej nie każdy telewidz może pozwolić sobie na odbiór wszystkich stacji tzw. naziemnych, czyli odbieranych za pomocą zwykłych anten telewizyjnych. W Polsce dostępnych mamy 7 takich stacji. Spośród nich jedynie TVP1, TVP2 i Polsat dostępne są na terenie prawie całego kraju, natomiast pozostałe naziemne swoim zasięgiem obejmują od 59% (TV Puls) do 91% (TVP Info) mieszkańców w wieku 4+.
Wraz z rozwojem rynku telewizyjnego zauważalny jest spadek udziałów w widowni stacji naziemnych w stosunku do stacji kablowo – satelitarnych. W 1997 roku ponad 87% czasu przed telewizorem spędzaliśmy na oglądaniu stacji naziemnych, w 2008 odsetek ten spadł do 79%. Na rynku od wielu lat dominują cztery stacje (TVP1, TVP2, Polsat, TVN), które w I kwartale tego roku przyciągnęły prawie 73% widowni telewizyjnej.
Spośród stacji tematycznych najwięcej widowni przyciągają TVN 24, Mini Mini oraz Eurosport, które w I kwartale 2008 roku osiągnęły udziały na poziomie odpowiednio 2,9%, 0,9% oraz 0,8%. W ofercie stacji tematycznych dostępnych jest między innymi 16 stacji dokumentalnych, 12 stacji dla dzieci i 14 stacji sportowych.
„Analizując sytuację na rynkach zagranicznych można się spodziewać, że w najbliższych latach liczba stacji telewizyjnych w Polsce będzie nadal rosła. Dla porównania mieszkańcy Wielkiej Brytanii mogą obecnie wybierać już spośród ponad 170 stacji” – komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.
|