|
O co chodzi?
Outsourcing polega na zleceniu profesjonalnym podmiotom zewnętrznym obsługi procesów niezbędnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bardzo popularne stało się outsource’owanie usług ochroniarskich, utrzymania czystości jak i informatycznych, prawniczych, księgowych. Celem tej usługi jest obniżenie kosztów, podniesienie bezpieczeństwa firmy, zlikwidowanie przyczyn powstawania sytuacji korupcjogennych.
Aby wykazać różnice między out- i co-sourcingiem trzeba zwrócić uwagę na „ciągłość” świadczonych usług. Te pierwsze są wykonywane w sposób kompleksowy, np. prowadzenie ksiąg rachunkowych i z reguły jest to długotrwała współpraca. Inaczej jest w drugim przypadku.
A teraz cosourcing
Wyobraźmy sobie sytuację. Prowadzimy firmę, nadchodzi luty i otrzymujemy wymówienie od kolejnej księgowej, która postanawia dołączyć do swoich koleżanek w Irlandii. Nie jesteśmy w stanie jej przekonać co do tego, że stawia nas w bardzo ciężkiej sytuacji. Zbliża się przecież marzec, czas bilansów i sporządzania sprawozdań finansowych. - Znając specyfikę pracy księgowych i zdając sobie sprawę z problemów polskiego rynku pracy, proponujemy usługę „Pogotowie księgowe”, która nie polega na całkowitym outsourcingu księgowości, tylko pomocy doraźnej. Jest świadczona natychmiastowo na żądanie klienta - tłumaczy Renata Sowińska z HLB Frąckowiak i Wspólnicy - Zakresem takiej usługi może zostać objęta np. pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów księgowych i płacowo kadrowych, konsultacje specjalistów i ekspertów w zakresie zagadnień działu księgowego i płacowo kadrowego.
W sytuacji nagłej absencji ważnych pracowników, gdy firma nie może sobie poradzić z bieżącymi obowiązkami, usługa cosourcingu ma spore szanse na powodzenie. Firma ma do wyboru ponoszenie wysokich kosztów (związanych z zatrudnianiem i szkoleniem nowych pracowników), albo ponoszenie tylko kosztów stałych (związanych z prowadzeniem naszych spraw przez profesjonalistów w ramach usług cosourcingowych). Przy wybraniu drugiej opcji okresowe wsparcie zespołu klienta przez dodatkowych asystentów i specjalistów może być nieocenioną podporą dla usługobiorcy. Może on wtedy spokojnie skupić się na swoich obowiązkach do powrotu pracowników z urlopu, czy też do momentu zadecydowania o zatrudnieniu nowych.
|