|
Według najnowszych danych instytutu badawczego ACNielsen Polska w ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż żywności dla dzieci i niemowląt wzrosła aż o 24%. Szacunkowa wartość sprzedaży produktów spożywczych dla najmłodszych przekroczyła w 2005 roku 500 mln zł. W najbliższych latach prognozowane są wzrosty sprzedaży powyżej 10 %, w warunkach dynamicznie rozwijającego się rynku i stale rosnącej konkurencji.
Powyższe informacje pochodzą z Raportu „Polski Rynek Żywności dla Dzieci”, przygotowanego na podstawie danych opracowanych przez Instytut Badawczy ACNielsen Polska i opublikowanego przez NUTRICIA Polska. Raport przedstawia rozwój kategorii produktów, występujące na rynku trendy oraz prognozy na przyszłość. Komentarze przygotowali eksperci różnych dziedzin: doc. dr hab. n. med. Anna Dobrzańska - Krajowy Konsultant w dziedzinie pediatrii, prof. Krzysztof Opolski - Kierownik Katedry Strategii i Polityki Gospodarczej Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Marek Zuber - ekonomista i analityk rynków oraz Andrzej Olękiewicz - Dyrektor Departamentu Badań Pentor Research International.
Według danych ACNielsen Polska, w okresie od grudnia 2004 roku do listopada 2005 roku wartość rynku sprzedaży detalicznej żywności dla dzieci i niemowląt wyniosła prawie 515 mln zł. Dla porównania jeszcze w 2002 roku było to mniej niż 414 mln złotych, w 2003 roku – ponad 439 mln złotych, a w 2004 – niecałe 472 mln złotych. Największe udziały w sprzedaży miały trzy główne grupy produktów: mleka modyfikowane 33,6%, kaszki 20,2% oraz gotowe posiłki (zupki, obiadki, deserki, musy owocowe) 27,0%. Rzadziej kupowane były soczki, herbatki i ciasteczka dla najmłodszych. Ciekawostką jest to, że cieszące się kiedyś dużą popularnością kaszki, ustępują teraz miejsca gotowym posiłkom. Bezapelacyjne pierwsze miejsce zajmuje kategoria mlek modyfikowanych.
|