|
Jak wynika z raportu „Świąteczne wydatki” przygotowanego przez TNS OBOP, przeciętny obywatel przeznaczy na ten cel w tym roku średnio 277 zł. Oznacza to, że wydamy na prezenty ponad 7,5 miliarda zł, czyli tyle, ile potrzeba na zbudowanie autostrady z Warszawy do Białegostoku.
W tym roku Polacy kupią prezenty za niemal 1 miliard złotych więcej niż w 2006 r. Najwięcej pieniędzy na świąteczne upominki zamierzają przeznaczyć osoby w wieku 40-49 lat (średnio 314 zł), mieszkańcy miast powyżej 500 tys. (332 zł), kierownicy i specjaliści (386 zł) oraz prywatni przedsiębiorcy (417 zł). Zdecydowanie mniej na prezenty planują wydać respondenci w wieku 15-19 lat (115 zł), rolnicy (123 zł), uczniowie i studenci (156 zł) oraz mieszkańcy wsi (198 zł).
Przeznaczana na zakup prezentów kwota, podobnie jak sam zamiar obdarowania, zależy od zamożności respondenta. Polacy, którzy swoją sytuację materialną oceniają jako dobrą, chcą przeznaczyć na upominki dwukrotnie większą sumę pieniędzy od osób oceniających swoją sytuację materialną jako złą (324 zł w porównaniu do 162 zł).
Okazuje się, że większość Polaków (61%), którzy kupią w tym roku prezenty, planuje przeznaczyć na upominki dla najbliższych kwoty niższe od średniej (277 zł). Co trzeci respondent (30%) wyda na nie do 100 zł, a więcej niż 500 zł zamierza przeznaczyć na świąteczne prezenty tylko sześciu na stu (6%) badanych.
|