|
Ich muzyka jest spektakularną formą protestu przeciw reżimowi i manifestem wolności - stanowi interesującą alternatywę do zalewającej białoruskie media państwowe rosyjskiej kultury masowej. Krytyka nazywa N.R.M "białoruską Nirvaną".
Grupa powstała w 1994 roku jako kontynuacja kultowej białoruskiej grupy Mroja. Pierwszy album grupy "Lalalala" (1995) został nagrany w ramach tradycyjnego hard-rocka z elementami punk, ale już tam przejawiały się pewne rysy tego, co w pełni uwidoczniło się w późniejszych albumach: socjalno-polityczna liryka granicząca z melodyką grunge. Wiele spośród protest songów grane przez N.R.M. to piosenki kultowe i modne wśród białorusko-języcznej młodzieży. "Piosenka partyzancka" stała się hymnem białoruskiej "nowej formacji" i wizytówką zespołu. Sformułowane zostały w niej zasady i wskazówki walk "o swoją białoruskość".
Kolejny projekt "Paszport obywatela N.R.M." (1998) został uznany przez niezależną krytykę za najbardziej udany komercyjnie i twórczo album na Białorusi. Zespół otrzymał do tej pory wszystkie możliwe nagrody przyznawane na Białorusi przez białoruskie niezależne środowiska muzyczne. Autorem większości tekstów jest lider grupy Lawon Wolski - poeta, literat, dziennikarz i muzyk. Obecnie na muzykę N.R.M. istotny wpływ mają funk, hard-core, rap-core, ale również elementy lirycznej muzyki białoruskiej. W dorobku artystycznym grupy znalazł się także pierwszy na Białorusi singiel z klipami multimedialnymi "Samotnik" (2000). Udziałem zespołu stało się jedno z największych białoruskich wydarzeń muzycznych "Narodny Albom".
|