|
Wyniki ostatniego badania TNS OBOP pokazują jednak, że pozaekonomiczne czynniki wyboru samochodu nabierają coraz większego znaczenia. Cena pozostaje głównym aspektem branym pod uwagę przy wyborze samochodu (46% wskazań). Na drugim miejscu plasuje się postrzeganie marki - zaufanie do niej, czy przekonanie o jej wysokiej renomie (40%).
„Ekonomiczność” - rozumiana jako niski koszt utrzymania oraz eksploatacji samochodu - jest wciąż istotnym powodem wyboru auta danej marki, choć w coraz mniejszym stopniu. Aspekt ekonomiczności - ważny dla 26% badanych - wymieniany jest prawie równie często jak „dobra opinia/ ogólnie dobry samochód” (24%), „niezawodność” (24%), „wygoda/ wielkość” (23%) oraz „wygląd” (20%).
Wyniki badania wskazują również, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne: coraz większego znaczenia nabiera bezpieczeństwo samochodu, czy wcześniejsze doświadczenia z marką lub modelem (po 14%).
Wyniki badania TNS OBOP znajdują potwierdzenie w danych sprzedażowych nowych aut, które wskazują, że największym tempem wzrostu popytu w 2006 roku charakteryzowały się marki premium, czyli bezpieczne, renomowane, ale niekoniecznie ekonomiczne samochody.
„Wyniki badania pozwalają zaobserwować początki pewnej tendencji do przewartościowywania się motywów decyzji Polaków co do zakupu samochodu osobowego. Nadal ważne są aspekty ekonomiczne, czyli cena auta i ekonomiczność eksploatacji, ale istnieje przypuszczenie, że w ciągu najbliższych lat dla Polaków, podobnie jak dla użytkowników samochodów w krajach o bardziej rozwiniętym rynku motoryzacyjnym, coraz większego znaczenia nabierać będą pozaekonomiczne atrybuty samochodu, takie jak atrakcyjny wizerunek marki, dobra opinia o marce, bezpieczeństwo, wygoda oraz wygląd samochodu. - prognozuje Magdalena Sawińska lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP. - „Podstawę to tego rodzaju prognoz dają również wyniki podobnego badania przeprowadzone przez TNS OBOP rok wcześniej – czynniki pozaekonomiczne były wówczas dla badanych znacznie mniej istotne.”
Informacje o badaniu: Badanie OMNIMAS przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+; dane z okresu 11 – 29 styczeń 2007, łączna próba 1886 respondentów.
|