|
Według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003r. („Daytime Running Lights, Final Report” TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień: zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%; zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%; zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15% [3]); dwukrotnie zwiększa częstotliwość wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód [4].
Koalicja na rzecz jazdy na światach przez cały rok powstała w maju 2006r. i za cel postawiła sobie propagowanie idei jazdy na światłach przez cały rok oraz budowania poparcia społecznego tej inicjatywy. Obecnie do Koalicji należy już ponad 40 instytucji.
[1] wstępne dane Komendy Głównej Policji za 2006r.
[2] Pentor, czerwiec 2005r.
[3] źródło: dane ITS
[4] DRL Final Report, TNO Human Factor, Komisja Europejska, październik 2003
|