|
Ze strategii personal brandingu, stosowanej głównie przez osoby publiczne, warto skorzystać budując swoją pozycję na rynku pracy. Starannie wypracowany i zadbany wizerunek profesjonalisty pomoże nam odnieść zawodowy sukces. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak o niego zadbać.
Aby przyciągnąć pracowników o konkretnych umiejętnościach, firmy zwróciły się w stronę employer brandingu. To działania, których celem jest zbudowanie wizerunku danej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Działy HR prześcigają się w pomysłach, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Przyjazna pracownikom polityka firmy, elastyczny czas pracy, szkolenia i inwestowanie w pracowników, komfortowe biura, wyjazdy integracyjne – to tylko niewielki fragment elementów składających się na employer branding. Jeśli firmy dostrzegają potrzebę tego typu działań, pracownicy na konkurencyjnym rynku również mogą dbać o swoją markę.
Główne zasady
Osoby publiczne, takie jak politycy, sportowcy, aktorzy, czy ludzie nauki korzystają z reguły z usług wyspecjalizowanych agencji zajmujących się budowaniem wizerunku. Chcąc wypracować swoją markę profesjonalisty na rynku pracy możemy zwrócić się do takich osób, na dobry początek warto jednak przyswoić kilka ważnych elementów i zacząć nad nimi pracować. Należy pamiętać, że najważniejszą zasadą personal brandingu jest wiarygodność. Jeśli zależy nam, żeby być postrzeganym jako profesjonalista w swojej dziedzinie, musimy mieć podparcie w odpowiednim wykształceniu, szkoleniach i doświadczeniu. Ważne są także opinie innych na nasz temat. Wizerunek musi być także spójny. Jeśli zajmujemy się poważną dziedziną nauki lub piastujemy wysokie stanowisko w firmie, trzeba dbać o dobry wizerunek również na polu prywatnym.
Kreowanie własnej marki
Pierwsze wrażenie ma ogromną moc. Wystarczy tylko kilka sekund, aby wyrobić sobie o kimś opinię, a ludzie bardzo często oceniają innych po przysłowiowej okładce. Jeśli wybierasz się na branżowe spotkanie, na którym ma pojawić się wiele ważnych osób, zadbaj o swoją prezencję, uśmiechaj się, staraj nawiązywać kontakt z różnymi osobami. Autoprezentacja jest bardzo ważna, dlatego musisz zadbać, by odebrano cię jak najlepiej – podkreślają eksperci Monster Polska. Pracę nad kreowaniem własnej zawodowej marki można podzielić na kilka etapów.
Po pierwsze należy ustalić w czym jest się dobrym oraz jakie umiejętności warto podkreślać – zarówno pod kątem tego w czym czujemy się komfortowo, ale też pod kątem tego, co może nam pomóc osiągnąć sukces. Dobrze więc sprawdzić czego oczekują pracodawcy, jakie są trendy w branży. Pracodawcy poszukują ludzi którzy przyczynią się do rozwoju ich firmy, dlatego inwestycja w samego siebie, jest najlepszą formą inwestycji. Sprawdź jakie umiejętności są obecnie poszukiwane na rynku pracy, co mógłbyś w sobie rozwinąć oraz jakie kwalifikacje już posiadasz. Budując swój wizerunek powinieneś opierać się na swoich mocnych stronach – radzą eksperci Monster Polska.
Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad swoim głównym celem oraz dokładne przeanalizowanie przyszłych działań. Ważna jest świadomość tego do czego się dąży oraz jak zamierza się to osiągnąć. W personal brandingu należy dokładnie przemyśleć strategię własnej marki w oparciu o dogłębną analizę swojej osoby. Warto w tym zakresie skonsultować się ze specjalistą, który pomoże określić psychologiczny profil i zidentyfikować obszary, na których powinno się skupić. Mając taką wiedzę połączoną z planem zakładającym, np. zdobycie stanowiska dyrektorskiego w perspektywie np. pięciu lat, łatwiej będzie pracować nad poszczególnymi etapami realizacji tego planu.
Elementem personal brandingu będzie też umiejętność „sprzedawania siebie”. Nie wystarczy być w czymś dobrym i mieć najlepsze pomysły. Jeśli mamy pewien plan i chcemy by świat o nas usłyszał, trzeba pokazać ludziom siebie i swoje najlepsze cechy. Można to zrobić np. za pomocą własnego bloga, udzielania się na branżowych spotkaniach, prowadzenia prelekcji i warsztatów, bycia aktywnym w serwisach społecznościowych dla profesjonalistów. To działania, które będą wspierały nasze zawodowe doświadczenie, potwierdzały dotychczas zdobytą wiedzę i sprawiały, że staniemy się bardziej zauważalni na rynku pracy.
Zarówno personal, jak i employer branding, polegają na stworzeniu wiarygodnej oraz skutecznej marki. Firmy starają się pozyskiwać wartościowych pracowników, w których można zainwestować, a Ci z kolei coraz częściej odpowiedzialnie kreują i planują własne ścieżki kariery. Personal branding zaczął zapewniać przewagę tym, którzy z niego korzystają, dlatego warto przeanalizować to jak, albo czy w ogóle, jesteśmy postrzegani na rynku pracy i podjąć działania mające na celu zapanowanie nad własnym wizerunkiem i wykorzystanie go do osiągnięcia zawodowych celów.
|