Podstawą tego widowiska baletowego stały się dramaty Samuela Becketta, który uczestniczył w przygotowaniu tego spektaklu. Maguy Marin tworząc choreografię zawładnęła bohaterami dzieł literackich i przemieniła je w ruchome - żywe figury.
Z recenzji:
(..) Siłą spektaklu Maguy Marin jest potraktowanie dzieła Becketta nie w sposób dosłowny, lecz misterne przeniesienie w inny wymiar - taniec. Tylko choreograf mógł stworzyć takie dzieło jak May B. i tylko Maguy Marin wiedziała, że słynną Beckettowską ciszę trzeba wyrazić poprzez dzwięk (użycie w spektaklu muzyki Schuberta zainspirowane było wielka miłością Becketta do jego utworów).
Anna Kisselgoff, New York Times
(…) Tancerze francuskiego Compagnie Maguy Marin twarze i włosy pokryli grubą warstwą farby, ich nieme pozy gwałtownie przeradzały się w taniec, a ciszę znienacka przerywało sapanie lub złośliwy chichot. Szokujące połączenie baletu i pantomimy pozwoliło po mistrzowsku oddać groteskowość swiata, tak silnie obecną w dziełach irlandzkiego noblisty.
Gazeta Wyborcza
Maguy Marin, urodziła się w Tuluzie 2 lipca 1952 roku. Studiowała taniec klasyczny na Akademii w Tuluzie, i w Paryżu z Niną Vyroubową. Studiowała także w Strasburgu oraz w Brukseli, gdzie pogłębiała wiedzę dotyczącą hinduskiej techniki tańca zwanej Mudra. W latach siedemdziesiątych zainspirował ją taniec nowoczesny. Przez trzy lata występowała wraz z grupą baletową Maurice’a Bejarta „Ballet of the XXe Century”. W tym czasie artystka rozpoczęła swoje pierwsze eksperymenty choreograficzne. W 1978 roku w Brukseli wraz z Danielem Ambash stworzyła na przedmieściach Créteil własną grupę baletową Ballet Théâtre de l’Arche, przemianowaną później na Compagnie Maguy Marin. Od 1998 Balet ma swą siedzibę w Rillieux-la-Pape niedaleko Lyonu. Od początku działalności Marin zdobywała znaczące nagrody min. w międzynarodowych konkursach choreograficznych m.in.: w Nyon (1977) i w Bagnolet (1978).Ostatnio Maguy Marin i jej zespół są członkami National Choreographic Center (instytucji rządowej skupiającej teatry baletowe i centra choregograficzne).
Informacje:
- choreografia: Maguy Marin
- muzyka: Franz Schubert, Gilles de Binche, Gavin Bryars
- kostiumy: Louise Sailor
|