Jego dwulitrowy silnik TFSI generuje moc 309 kW (420 KM), przenoszoną na jezdnię za pomocą napędu na cztery koła quattro.
„Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept pokazuje wprost, co potrafią rozwiązania techniczne zastosowane w nowym modelu TT, jeśli nadamy im bardziej ekstremalną formę“– tłumaczy prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „To samochód wyścigowy, ekstremalna maszyna sportowa, przeznaczona specjalnie dla naszych klientów – entuzjastów sportów motorowych.“
Napęd
Silnik Audi TT quattro sport concept to najmocniejszy punkt tego auta. Jednostka 2.0 TFSI generuje moc 309 kW (420 KM) przy 6700 obr./min. To nowy rekord w kategorii silników dwulitrowych. Moc 155 kW (210 KM) na decymetr sześcienny pojemności skokowej to więcej niż może pochwalić się zwycięzca wyścigu Le Mans z roku 2001, Audi R18, w którym cztery pierścienie po raz pierwszy połączyły turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. W zakresie od 2400 do 6000 obr./min., ta czterocylindrowa jednostka napędowa wytwarza 450 Nm momentu obrotowego, a przy zaledwie 1900 obr./min., już ponad 300 Nm momentu obrotowego.
Ciężar samochodu - 1344 kg - sprawia, że Audi TT quattro sport concept to prawdziwy lekkoatleta. Każdy koń mechaniczny ważącego mniej niż 150 kg czterocylindrowego silnika musi poruszyć jedynie 3,2 kg. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 3,7 sekundy.
Dr Stefan Knirsch, kierownik ds. rozwoju silników w Audi, tak opisuje zamontowany tam silnik: "Ta wysokiej mocy jednostka napędowa to niezaprzeczalny dowód potencjału naszej serii silników EA888. Wielokrotnie nagradzany motor doskonale spisywał się już w wielu sportowych modelach Audi, a tutaj, w TT quattro sport concept, ukazuje swój cały potencjał. Zdobyte przez nas ponad 35-letnie doświadczenie w produkcji seryjnej turbodoładowanych jednostek napędowych, znalazło odzwierciedlenie w tym właśnie silniku dając optymalną kombinację mocy, dynamiki i efektywności."
Bazą dla ogromnych możliwości tej jednostki jest seria produkcyjna silników EA888 trzeciej generacji. Zastosowano w niej szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. system zmiennego sterowania zaworami Audi Valvelift System (AVS), wałki rozrządu z możliwością przestawienia dwóch krzywek wlotu, czy podwójny system wtrysku (FSI plus MPI). Dokonano też licznych modyfikacji: m.in zastosowano specjalne aluminiowe tłoki ze zintegrowanymi kanałami chłodzącymi, a wał korbowy wykonano z najtwardszej, kutej stali.
Głowicę silnika dostosowano do zwiększonych obciążeń i zwiększonego przepływu gazów. By sprostać podwyższonej mocy, znaną już, kompaktową skrzynię korbową głowicy EA888, która miała cienkie ścianki, zastąpiono skrzynią z twardego odlewu. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również turbosprężarka, w której zastosowano ulepszoną drogę przepływu wirującego powietrza, dzięki czemu wytwarza ona ciśnienie ładowania o wartości do 1,8 bara.
Podczas jazdy, czterocylindrowy silnik fascynuje swoim ekstremalnie sportowym charakterem. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, osiągając maksymalnie aż 7200 obr./min.
Silnik 2.0 TFSI przekazuje moment obrotowy do kompaktowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia błyskawiczne przełącza biegi, dając w ten sposób znakomite przyśpieszenie.
Siły napędowe na jezdnię przenosi stały napęd na cztery koła quattro. By optymalnie rozłozyć ciężar samochodu, elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe z napędem hydraulicznym umieszczono przy tylnej osi. Napęd quattro rozdziela moment obrotowy między osiami, aktywnie go dopasowując w czasie tysięcznych sekundy i czyniąc w ten sposób samochód bardzo dynamicznym.