w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety


kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Zmiana diety na jesień
data publikacji: 29-10-2017 r.
78% badanych mam deklaruje, że dostosowuje sposób odżywiania do pory roku. O czym nie można zapomnieć planując jesienną dietę?
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Zmiana pory roku oznacza także zmiany na naszych talerzach. Jesienią chętniej sięgamy po potrawy rozgrzewające, za to mniej jemy świeżych warzyw i owoców, których dostępność się zmniejsza. Jednak musimy pamiętać, że organizm każdego dnia potrzebuje odpowiedniej dawki pochodzących z nich witamin i składników mineralnych. To one chronią nasze zdrowie, zarówno teraz, w okresie obniżonej odporności, jak też w dłuższej perspektywie – przed chorobami dietozależnymi. Ekspert radzi, jak dostarczyć sobie codzienną porcję pochodzących z warzyw i owoców składników odżywczych w sezonie zmniejszonej dostępności świeżych produktów.

78% badanych mam przyznaje, że zmienia menu swojej rodziny w zależności od pory roku.1 To zrozumiałe, ponieważ np. latem, gdy jest gorąco organizm potrzebuje więcej płynów, z kolei w okresie chłodów chcemy się rozgrzać ciepłymi daniami. Dostosowanie jadłospisu do aury za oknem to zatem dobra tendencja, pod warunkiem, że nie zapomnimy o głównych zasadach prawidłowego sposobu odżywiania. Pamiętajmy przede wszystkim, że podstawą zdrowej diety jest różnorodność. Oznacza to, że każdego dnia na naszych talerzach powinny znaleźć się różne produkty, w odpowiednich proporcjach. Najważniejszą z grup – z której absolutnie nie możemy zrezygnować – są warzywa i owoce, nie bez przyczyny będące spożywczą podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Jak podkreśla ekspert dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia – Dieta bogata w pochodzące z warzyw i owoców witaminy oraz inne składniki odżywcze, powinna nam towarzyszyć cały rok. Zapewnienie sobie codziennego ich źródła pomoże zachować dobre samopoczucie nie tylko w jesienno-zimowym sezonie obniżonej odporności, ale też może uchronić nas, w dalszej perspektywie, przed chorobami dietozależnymi, takimi jak np. choroby układu krążenia czy cukrzyca. Dlatego właśnie specjaliści ds. żywienia zalecają jak największe spożycie różnorodnych warzyw i owoców. Minimum to 400g w 5 porcjach każdego dnia. Jedną z nich może stanowić szklanka (200 ml) soku. Tymczasem 47% badanych matek zadeklarowało, że jedną z przyczyn zmian w codziennym menu jest kwestia dostępności warzyw i owoców.2 Co zatem możemy zrobić, gdy na półkach coraz mniejszy wybór świeżych produktów? Gdzie jeszcze szukać składników odżywczych z nich pochodzących?

Dlaczego warto jeść przetwory i mrożonki?
Tylko 4% z pytanych mam częściej sięga w okresie zimowym po warzywno-owocowe przetwory i mrożonki.3 Profesor Stoś podkreśla natomiast, że to właśnie one mogą z powodzeniem dostarczać nam zawartych w warzywach i owocach witamin oraz innych substancji odżywczych i bioaktywnych. Wszystkie warzywa i owoce, pod każdą postacią są wartościowe: świeże, suszone, kiszone, ale także mrożone oraz w postaci przetworów, np. w puszkach, słoikach oraz jako soki lub musy. Ważne, żeby nie miały dodatku cukru, czy zbyt dużo soli. Mrożonki to produkty naturalne i bezpieczne, w dodatku dostępne przez cały rok. Powstają z warzyw i owoców, zatem zawierają te same witaminy i substancje mineralne, w ilościach podobnych do świeżych produktów. Dlatego właśnie, jak wspomniałam, także szklanka soku może być jedną z zalecanych owocowo-warzywnych porcji. Może się zdarzyć, że pasteryzowane przetwory będą nawet bogatszym źródłem niektórych substancji odżywczych. Na przykład przetwory pomidorowe: soki czy pomidory w puszce są źródłem zawartego w pomidorach likopenu, silnego przeciwutleniacza. Co ciekawe, poddany obróbce termicznej podczas procesu pasteryzacji zwiększa swoją aktywność i staje się lepiej przyswajalny. Może być też tak, że soki świeżo wyciskane, które powstaną z owoców przechowywanych w chłodni, np. w okresie zimowym mogą mieć niższą zawartość witaminy C niż pasteryzowane soki z kartonu, które powstaną z zagęszczonego soku z owoców zebranych w szczycie sezonu, kiedy są one najbogatsze w witaminy. Dzięki temu, na przykład szklanka pasteryzowanego pomarańczowego soku zaspokaja ok. 50–60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – wyjaśnia prof. Katarzyna Stoś.

Pamiętajmy – 5 razy dziennie warzywa i owoce
Pamiętajmy – nasz organizm nie zapada w jesienno-zimowy sen i co dzień potrzebuje zawartych w różnych owocach i warzywach witamin i substancji odżywczych. Dlatego oprócz świeżych produktów warto też sięgać po dostępne przez cały rok przetwory w tym mrożonki, które są szybkim i prostym sposobem na to, by mu je zapewnić. Najważniejsza jest regularność codziennego spożywania tego rodzaju produktów, gdyż odgrywają one kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety niskie spożycie warzyw i owoców jest problemem globalnym. Dlatego kraje z całego świata podejmują różne działania na rzecz zwiększenia konsumpcji warzyw i owoców. Między innymi 19 września 2017 roku, podczas XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców, 21 przedstawicieli z różnych krajów, także z Polski, podpisali Deklarację, w której to zobowiązują się do wspierania oraz promowania idei spożycia warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów takich jak np. soki, czy musy bez dodatku cukru.

autor: / źódło: / opracowanie:
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
ostatnio dodane:


Jak opanować nerwy przed rozmową kwalifikacyjną?Zdrowo i bez chemiiLista warzyw i owoców zatrutych pestycydamiJak dbać o skórę powiek?Jak urządzić wnętrze z myślą o pupilu?Dziewczyna we mgle
pokrewne forum:

Być zdrową
przeczytaj także:

Powerbank duchowy
Dość katolipy!
Zestaw do masażu antycellulitowego
Czy lojalność wobec pracodawcy popłaca?
Historia Bez Cenzury powraca z nową książką!
Antyoksydanty w herbacie
Odporność Twojego dziecka na 6+
O co zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
CV do poprawki
Czekolada i dżem
Technologia cyfrowa niszczy wzrok!
Zdrowa alternatywa dla napojów z cukrem
Zachowaj młody wygląd na dłużej
Wartka akcja, szybkie pościgi i masa śmiechu!
Moda ślubna 2018
Zachwycające rzęsy
Mokrego Dyngusa!
Życzenia wielkanocne
Przygotuj śniadanie inaczej niż zwykle!



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Zmiana diety na jesień



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Jak dbać o skórę powiek?
Jak dbać o skórę powiek?
Jak urządzić wnętrze z myślą o pupilu?
Jak urządzić wnętrze z myślą o pupilu?
Dziewczyna we mgle
Dziewczyna we mgle
Zachwycające rzęsy
Zachwycające rzęsy
Jak opanować nerwy przed rozmową kwalifikacyjną?
Czy lojalność wobec pracodawcy popłaca?
Zdrowo i bez chemii
Lista warzyw i owoców zatrutych pestycydami
Historia Bez Cenzury powraca z nową książką!
Antyoksydanty w herbacie
Odporność Twojego dziecka na 6+
O co zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
CV do poprawki
Czekolada i dżem
Technologia cyfrowa niszczy wzrok!
Zdrowa alternatywa dla napojów z cukrem
Zachowaj młody wygląd na dłużej
Wartka akcja, szybkie pościgi i masa śmiechu!
Moda ślubna 2018
Mokrego Dyngusa!
Życzenia wielkanocne
Przygotuj śniadanie inaczej niż zwykle!
Wiosenne porządki
Co wielkanocny zajączek przyniesie maluchom?
Sprzątanie wolne od chemii!
Dlaczego warto pić zieloną herbatę na wiosnę?
Test lakierów żelowych
Wody perfumowane - test
Danie na wielkanocny obiad
Wielkanoc na świecie
Jak często trzeba badać wzrok?
Fryzura gotowa w 2 minuty
Makarony – wartościowa baza wiosennego menu
Jak zadbać o swoje ciało wiosną?
Dlaczego warto jeść buraki?
Czym są antyoksydanty i gdzie ich szukać?
Tydzień Czystych Okien
3 rzeczy, których Twoje dziecko nie nauczy się z podręczników
Jak zacząć szukać nowej pracy po zwolnieniu?
Fleksitarianizm
Piekarnik czy kuchnia wolnostojąca?
Historia, która musiała trafić na ekrany!
Możesz wszystko, co tylko sobie wyobrazisz.
Porost islandzki w trosce o zdrowe gardło
Zadbaj o lepszy sen
Czytaj i słuchaj!
Trendy kulinarne na rok 2018
W stronę przyszłości
Hubert Urbański wie czego pragną Polki!
Kiedy powinniśmy iść do okulisty?
Sałatka szpinakowa z boczkiem
Bóg jest młody

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

Super Prezent

© 2006-2018 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB