w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety

kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Śniadanie to podstawa
data publikacji: 24-09-2017 r.
Śniadanie to jeden z najważniejszych posiłków dnia. Wiemy, że nie powinno się bez niego wychodzić z domu, nie należy jeść go w biegu, a na talerzu ważne, by znalazły się wartościowe dla zdrowia produkty.
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Tyle w teorii. W praktyce aż o 8% spadła liczba osób regularnie jedzących poranny posiłek. Jak twierdzi prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka, na przeszkodzie stoi np. tryb życia, ale także przyzwyczajenia. Jak szybko skomponować pełnowartościowe śniadanie podpowiada dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia.
W 2016 roku 60% respondentów zadeklarowało, że regularnie (prawie codziennie) jada śniadania.

To aż o 8% mniej niż w roku 2015, gdy zadeklarowało tak 68% badanych.1 – Pomijanie śniadania spowodowane jest coraz szybszym tempem życia. Brak czasu staje się podstawową wymówką do tego, by go nie jeść lub jeść w biegu i bez większego zastanowienia nad jego składem. W efekcie zaniedbujemy własne zdrowie i dobre samopoczucie, mimo tego, że większość z nas ma choćby ogólną świadomość zaleceń ekspertów, co do zdrowego sposobu odżywiania, w tym ważnej roli tego posiłku – wyjaśnia prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Ale nie tylko brak czasu staje nam na przeszkodzie. Jak dodaje prof. Gutkowska – Chętnie mówimy o zdrowym trybie życia, bo to obecnie jeden z najmodniejszych tematów. Lubimy np. pokazywać zdjęcia pięknie skomponowanych dań na portalach społecznościowych. Niestety to głównie deklaracje. Rzeczywiste zmiany naszych przyzwyczajeń są zdecydowanie wolniejsze. Często przyczyną tego jest fakt, że wyzwania, które przed sobą postawiliśmy są zbyt duże. Z dnia na dzień chcemy zmienić dietę i jeszcze przebiec co rano kilka kilometrów. W efekcie po paru dniach zniechęcamy się, wracamy do starych przyzwyczajeń i ulegamy pokusom. Dlatego lepiej wprowadzać małe zmiany, krok po kroku, by za jakiś czas osiągnąć upragniony efekt. Można zacząć właśnie od śniadania, które da nam energię na kolejne godziny.

JAK SZYBKO SKOMPONOWAĆ PEŁNOWARTOŚCIOWE ŚNIADANIE?

– Dobrze skomponowane śniadanie ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To ono zapewnia nam energię na najbliższe godziny, a także porcję witamin i składników mineralnych. Jeśli chcemy wiedzieć, jak powinno wyglądać wystarczy spojrzeć na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Najlepiej zgodnie z nią komponować cały jadłospis, a więc także poranne posiłki. – wyjaśnia dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia. Podpowiada też, jak szybko skomponować śniadanie: Postarajmy się, by w naszym śniadaniu znalazły się produkty z różnych grup spożywczych. Nie powinno w nim zabraknąć – będących podstawą piramidy – zaraz po ruchu – warzyw i owoców. Eksperci rekomendują, aby w ciągu dnia spożywać ich co najmniej 400 g, w 5 porcjach. Można przygotować prostą sałatkę, ale także warto mieć na uwadze, że jedną z porcji warzyw lub owoców może być szklanka (ok 200 ml) soku. Zatem dobrym pomysłem na zdrowe śniadanie będzie np. miska płatków zbożowych z mlekiem czy jogurtem i orzechami albo kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z pomidorem, serem czy chudą wędliną, a do tego właśnie szklanka soku. Warto np. sięgnąć po pomarańczowy sok 100%. Jego szklanka zapewni ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, której nasz organizm sam nie potrafi wytwarzać, dlatego musimy ją sobie dostarczać w pożywieniu. Sok to wygodna i szybka forma jej podania. Dzięki takiemu śniadaniu nie stracimy wiele czasu na przygotowanie, a nasz organizm zyska porcję energii i składników odżywczych z różnych, wartościowych grup produktów.

To, że szklanka soku stanowić może jedną z codziennych porcji warzyw i owoców, to dobra wiadomość, zwłaszcza dla zabieganych. Cóż jest prostszego niż nalanie sobie do szklanki soku z kartonu? Dlaczego więc po soki do śniadania sięgamy sporadycznie? Prof. Krystyna Gutkowska odpowiada – W Polsce nie mamy w zwyczaju pić soku do śniadania. Pijemy raczej ciepłe napoje. 7% badanych twierdzi wręcz, że sok nie pasuje do tego posiłku. Jedną z przyczyn może być fakt, że nie zawsze mamy świadomość, iż szklanka soku może być jedną z zalecanych 5 porcji warzyw lub owoców. Zdecydowanie zgadza się z takim stwierdzeniem tylko ¼ badanych. 44% zgadza się z nim, ale już tylko „raczej”.2 Na tym przykładzie widać, że znajomość zaleceń dotyczących zdrowego odżywiania bywa powierzchowna i nie zawsze opiera się na rzeczywistym zgłębieniu tematu.

Skoro już wiemy, że skomponowanie idealnego śniadania jest łatwe i nie zajmuje dużo czasu – zacznijmy wdrażać w życie nasze postanowienia dotyczące zdrowej diety. Niech codzienne, pełnowartościowe śniadanie stanie się pierwszym krokiem do zastosowania zaleceń specjalistów, a brak czasu przestanie być wreszcie wymówką do zadbania o własne zdrowie.

autor: / źódło: / opracowanie:
Fruit Juice Matters
ostatnio dodane:


Maska złuszczająca i dotleniającaNajlepsze książki na jesienne wieczory!Mam na Twoim punkcie OBSESJĘ. Uważaj…Akcja regeneracja - konkurs!Wyjątkowy program mistrzyni fitnessu dla przyszłych mamDIY: Subtelne detale do Twojego domu, które wykonasz samodzielnie na drutach
pokrewne forum:

Moje gotowanie
przeczytaj także:

Dla ochrony skóry przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń cywilizacyjnych
Popularne witaminy w nowoczesnej odsłonie!
Odżywczy peeling
Zanurz się w nektarze z orchidei!
Szminka doskonała
Wielka Księga Radości
Kulinarna historia przedwojennej Polski
Mój spektakularny detoks
Kuchnia bez glutenu, nabiału i cukru
Gwiazdy oczyszczają się jesienią
Smog, dym, klimatyzacja a zdrowie skóry
5 ciekawostek o słodyczach dla dzieci
O inspirujących Polkach
Ukryta książka, zagadki i tajemny szyfr
Dyniowo-cynamonowe gofry
Cytrusowe dżemy
Cyberprzestrzeń i dziecko
Jak nauczyć dzieci zdrowej diety?
Witamina C w walce z przeziębieniami



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Śniadanie to podstawa



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Mam na Twoim punkcie OBSESJĘ. Uważaj…
Mam na Twoim punkcie OBSESJĘ. Uważaj…
Akcja regeneracja - konkurs!
Akcja regeneracja - konkurs!
Wyjątkowy program mistrzyni fitnessu dla przyszłych mam
Wyjątkowy program mistrzyni fitnessu dla przyszłych mam
DIY: Subtelne detale do Twojego domu, które wykonasz samodzielnie na drutach
DIY: Subtelne detale do Twojego domu, które wykonasz samodzielnie na drutach
Dla ochrony skóry przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń cywilizacyjnych
Popularne witaminy w nowoczesnej odsłonie!
Odżywczy peeling
Maska złuszczająca i dotleniająca
Zanurz się w nektarze z orchidei!
Szminka doskonała
Wielka Księga Radości
Dwudziestolecie od kuchni - konkurs
Kulinarna historia przedwojennej Polski
Mój spektakularny detoks
Kuchnia bez glutenu, nabiału i cukru
Gwiazdy oczyszczają się jesienią
Smog, dym, klimatyzacja a zdrowie skóry
5 ciekawostek o słodyczach dla dzieci
O inspirujących Polkach
Ukryta książka, zagadki i tajemny szyfr
Dyniowo-cynamonowe gofry
Cytrusowe dżemy
Cyberprzestrzeń i dziecko
Jak nauczyć dzieci zdrowej diety?
Witamina C w walce z przeziębieniami
Potliwość stóp – jak jej zaradzić?
Pyszne obiady
Jesienne smakołyki i weki
Jesienne sposoby na spędzenie czasu z dzieckiem
Na co zwrócić uwagę kupując mopa?
Jeans w Twoim stylu
Eve Duet – dwa zapachy w idealnej harmonii
Tradycyjny podział ról w domu - badania
Najlepsze książki na jesienne wieczory!
Lektura dla niej i dla niego
Jesienne nowości Wydawnictwa Dragon
Skuteczny sposób na naukę języków
Jak naturalnie budować odporność dziecka?
Jesienna lektura dla dzieci!
Sztuka oddechu
Wybierz sobie lekturę
Wspólne czytanie w jesienne wieczory!
Zrelaksuj się przy lekturze
Co przeczytasz w jesienny wieczór?
Jesienne nowości wydawnicze
Chcesz dobrze widzieć? Zmień nawyki!
Promocja idei spożycia warzyw i owoców
Akademia Bezpiecznego Puchatka
Zupa czy sałatka
Sprytny sposób na szybkie przygotowanie wartościowego posiłku do pracy
Śniadanie to podstawa
Zacznijmy dzień z dobrą energią

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB