w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety


kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Zbilansowana dieta seniora
data publikacji: 08-07-2017 r.
Chociaż istnieją ogólne, uniwersalne zasady dotyczące zbilansowanej diety, skład naszego codziennego menu należy dostosować również do wieku, płci, stopnia aktywności fizycznej czy stanu zdrowia.
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Seniorzy, których organizmy pracują już w nieco inny sposób niż przed laty, z pewnością powinni zwracać szczególną uwagę na spożywane produkty. Niestety, wielu starszych ludzi nie jest świadomych tego, jak duży wpływ na stan ich zdrowia i komfort życia ma odpowiednie odżywianie.

Konsekwencje niewłaściwej diety
Jak wynika z danych opracowanych przez GUS, 7 na 10 Polaków po 60 roku życia ma problem ze zbyt wysoką masą ciała, a 26% przedstawicieli tej grupy wiekowej jest otyła.1 Nadmierna tusza często przekłada się na problemy zdrowotne – ponad połowa polskich seniorów boryka się z zaburzeniami krążenia.2 Tak wysoki odsetek osób w podeszłym wieku z nieprawidłową masą ciała może wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest nieodpowiednia dieta. Seniorzy często nie zwracają uwagi na proporcje przyjmowanych składników odżywczych i stosują monotonną, słabo zbilansowaną dietę. Przez to ich jadłospis bywa ubogi w warzywa i owoce, stanowiące istotne źródło witamin i innych składników bioaktywnych.

Nadwaga wśród seniorów często ma również swoje podłoże w zbyt dużej ilości spożywanych produktów – w miarę postępowania procesu starzenia metabolizm może spaść nawet o 30%3, jednak wiele osób przekracza dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, nadmiernie obciążając swój układ trawienny.4 Osoby starsze często także ograniczają aktywność fizyczną, co również wpływa na bilans energetyczny (więcej kalorii z pożywienia a mniej wydatku energetycznego przy niskiej aktywności fizycznej).

Regularnie i różnorodnie
Wobec pewnych ograniczeń, jakie nakłada na seniorów ich organizm, bardzo istotne jest zachowanie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety – Seniorzy powinni postawić na regularne i urozmaicone odżywianie. Jego zasady wcale nie są skomplikowane. Optymalnym rozwiązaniem będzie 4-5 niewielkich posiłków dziennie, spożywanych w odstępach nie dłuższych niż 4 godziny. Warto także, aby osoby starsze ograniczyły ilość potraw smażonych na rzecz gotowanych, duszonych, bez dodatku tłuszczu. Posiłki powinny być komponowane w ten sposób, by swoim wyglądem i smakiem zwiększały często obniżony u seniorów apetyt. Ludzie po 60 roku życia powinni wystrzegać się też ostrych przypraw oraz soli kuchennej, których często nieświadomie nadużywają z powodu osłabionego odczuwania smaku.

Osoby w starszym wieku mogą także odczuwać mniejsze zapotrzebowanie na płyny, jednak częste ich uzupełnianie jest bardzo ważne. Nie należy też czekać na uczucie pragnienia, a wyrobić nawyk regularnego picia płynów, co zapobiega odwodnieniu organizmu – tłumaczy dr Katarzyna Stoś prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Najważniejsze reguły dotyczące diety osób starszych w formie piramidy ujął Instytut Żywności i Żywienia. U jej podstawy leżą produkty potrzebne w największej ilości, a przy wierzchołku te, których należy jeść mniej. Bardzo ważnym elementem diety osób starszych są warzywa i owoce, które powinny stanowić co najmniej połowę wszystkich spożytych produktów. Osoby starsze powinny spożywać umiarkowaną ilość nabiału (równowartość około 2 szklanek mleka) oraz niezbyt dużo mięsa. Zdecydowanie najmniej miejsca w zbilansowanej diecie pozostaje na tłuszcze oraz słodycze. Seniorzy powinni natomiast pić dużo płynów (co najmniej 1,5 litra dziennie) i podejmować jak najwięcej aktywności fizycznych.5

Ważna rola witamin
Duże znaczenie w kontekście prawidłowego odżywiania seniorów mają witaminy i składniki mineralne – Pomimo mniejszego zapotrzebowania na energię, w diecie osób starszych powinna znaleźć się podobna lub w niektórych przypadkach nawet większa ilość witamin niż u osób młodszych. Dobrym źródłem tych substancji są owoce i warzywa, których należy spożywać minimum 400 gramów dziennie, podzielonych na 5 porcji (w różnych formach). Każda z nich powinna mieć rozmiar zbliżony do garści osoby spożywającej posiłek. Jedną z porcji może stanowić szklanka (200 ml) soku. Dodatkowo soki cechuje płynna, wygodna forma oraz wyrazisty smak, który sprawia, że są one atrakcyjne nawet dla osób z zaburzonym zmysłem smaku. Na rynku w Polsce jest wiele rodzajów soków. Korzystajmy z różnorodności, urozmaicajmy naszą codzienną dietę. – mówi prof. Stoś.

Owoce i warzywa zarówno na surowo, jak i w postaci soków, są źródłem wielu cennych mikroelementów i witamin, na przykład sok pomidorowy, którego szklanka (200 ml) pokrywa 25% dziennego zapotrzebowania na potas – Jednym z ważnych mikroskładników z punktu widzenia zdrowia osób starszych jest witamina E, którą znajdziemy w papryce czerwonej i zielonej oraz natce pietruszki. Ta cenna substancja pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Foliany mają natomiast duże znaczenie dla sprawności umysłowej seniora, gdyż utrzymują w dobrej kondycji krwinki czerwone i komórki nerwowe.6 7 Dużą zawartość tej substancji mają m.in. szpinak oraz szparagi. Ważna dla osób starszych, którzy mają fizjologicznie obniżoną odporność, jest także witamina C, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Dobrym źródłem tego mikroskładnika jest sok pomarańczowy (także pasteryzowany), którego szklanka (200 ml) zaspokaja 50-60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę – podkreśla prof. Stoś.

Zbilansowana i różnorodna dieta ma istotny wpływ na stan zdrowia oraz kondycję osób starszych. Odpowiednie nawyki żywieniowe oraz duża ilość ruchu pozwolą seniorom dłużej cieszyć się sprawnością i dobrym samopoczuciem, a także uniknąć licznych schorzeń. Dieta bogata w warzywa, owoce oraz wytworzone z nich soki powinna mieć pozytywny wpływ także na seniorów. Osoby zmagające się z chorobami powinny dostosować dietę do swoich szczególnych wymagań. Warto także skonsultować się z lekarzem czy dietetykiem jeśli pojawiają się wątpliwości a na pewno jeśli są dolegliwości.

autor: / źódło: / opracowanie:
Fruit Juice Matters
ostatnio dodane:


Włoska sałatka z cukinią i pieczonym łososiemMakaron ze szparagami w sosie śmietanowymŚlubna biżuteria - co jest teraz modne?Tydzień do ślubuChcesz być fit?Makaron z botwinką
pokrewne forum:

Być zdrową
przeczytaj także:

Jak wybrać idealna deskę do prasowania?
Jak radzić sobie z potem?
Czarny bez dla zdrowia i urody
Witamina C i aloes
4 powody, dla których warto wziąć ślub zimą
Wakacje last minute - 3 kroki do idealnego ciała
Nielubiane warzywa w diecie dziecka
Krótkowzroczność wśród dzieci – nowa choroba cywilizacyjna
Masaż andullacyjny
Ile z owocu znajdziemy w soku?
Szaszłyki z piersi indyka z oscypkiem
Szaszłyki z kurczaka z boczkiem
Jak skutecznie ochronić gardło latem?
Wiesz wszystko o kefirze?
Jak załatwić sprawę w środku dnia i nie brać wolnego?
ABC porządków domowych: idealnie czysta podłoga niezależnie od pory roku!
Niechciane boczki: jak można się ich pozbyć?
Zadbaj o odpowiednią jakość powietrza w domu
Wakacyjny konkurs z lekturą!



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Zbilansowana dieta seniora



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Włoska sałatka z cukinią i pieczonym łososiem
Włoska sałatka z cukinią i pieczonym łososiem
Makaron ze szparagami w sosie śmietanowym
Makaron ze szparagami w sosie śmietanowym
Ślubna biżuteria - co jest teraz modne?
Ślubna biżuteria - co jest teraz modne?
Tydzień do ślubu
Tydzień do ślubu
Szaszłyki z piersi indyka z oscypkiem
Szaszłyki z kurczaka z boczkiem
Jak skutecznie ochronić gardło latem?
Wiesz wszystko o kefirze?
Jak załatwić sprawę w środku dnia i nie brać wolnego?
ABC porządków domowych: idealnie czysta podłoga niezależnie od pory roku!
Niechciane boczki: jak można się ich pozbyć?
Zadbaj o odpowiednią jakość powietrza w domu
Wakacyjny konkurs z lekturą!
Pierogi z soją
Postaw na TOFU!
Lśniące i mocne włosy w 10 minut
Pulpety z soczewicy
Stres w pracy
Światowe zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów
Jak uniknąć odwodnienia latem?
Pomysł na dania z cukinią
Emocje u maluszka
Lekkie letnie dania
Jak odzyskać sylwetkę sprzed porodu?
Kofeinowy zastrzyk dla głowy i zmysłów
Must have Patricii Kazadi na lato
Róż niejedno ma imię
Ryby z grilla - porady
Superhity kosmetyczne na lato
Łosoś z cukinią i pomidorami
Ryba ze szpinakiem
Millenialsi
Naturalny tonik bambusowy
Szampon dedykowany dla mężczyzn
NIVEA Care Shower Silk mousse rabarbarowo – malinowy!
Nawilżający duet na lato
Letnie kolekcje do dziergania
Pharmaceris N CAPINON Kcx 2% Aktywny preparat punktowy uszczelniająco-wzmacniający naczynka
Intensywna pielęgnacja wyszczuplająca na noc
Pokolenie Z
Na kogo będzie czekać praca w 2020 roku?
Najdziwniejsze zwyczaje ślubne
Olejek arganowy BIO - Marokański Eliksir Młodości
Łatwy sposób na wspólne śniadanie
Hummusy i pasty
Nowatorska seria Dermika IN-TENSE
Wakacyjny stres
Jakie błędy popełniamy przy sprzątaniu?
Prosty skład w produktach dla dzieci
Media społecznościowe jako narzędzie rekrutacji
Lepszy wzrok to lepsze życie
Zwiastun „Botoksu” królem polskiego Internetu!

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB