w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety


kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Olej czy masło dla dziecka?
data publikacji: 30-03-2017 r.
Dzieci jedzą zdrowo: Olej czy masło? Jakie znaczenie mają tłuszcze w diecie dzieci i które są najlepsze?
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Czas rozszerzania diety małego dziecka nie jest czasem spokojnym. Wielu rodziców, zwłaszcza tych, którzy swoim rodzicielstwem cieszą się po raz pierwszy, ogarnia cała masa wątpliwości, co dziecko musi, może, powinno i dlaczego. Jednym z wielu problemów staje się odpowiedź na pytanie równie fundamentalne, co w przypadku sporów na temat wyższości margaryny nad masłem (i odwrotnie), a mianowicie: masło czy olej?

W czasie karmienia piersią, niemowlak otrzymuje niezbędne tłuszcze wraz z pokarmem matki. Nawet 50% zapotrzebowania na dzienną energię, zaspokajane jest właśnie dzięki tłuszczom, zawartym w kobiecym mleku. Oczywiście także gotowe mieszkanki mleka modyfikowanego zawierają stosowne proporcje białek, cukrów i tłuszczy, dostosowanych do wieku dziecka. Kiedy nadchodzi czas rozszerzania diety małego dziecka, we wszelkich zaleceniach żywieniowych pojawia się jednak wskazanie, aby do posiłków dodawać odrobinę tłuszczu. Dlaczego?

Intensywnie rozwijający się organizm małego dziecka potrzebuje solidnego paliwa, aby móc sprostać wszystkim wyzwaniom, jakie stawia przed nim świat i otoczenie. W pierwszym okresie życia dziecka bardzo prężnie rozwija się mózg i układ nerwowy, które szczególnie wymagają odpowiedniej podaży tłuszczy. Kwasy tłuszczowe biorą także udział w procesie budowy komórek i dlatego są absolutnie niezbędne w okresie szybkiego wzrostu, a dodatkowo, maluch potrzebuje również dużo energii, aby procesy, zachodzące na poziomie komórkowym, mogły przebiegać sprawnie i bez zakłóceń. Tłuszcze dostarczają też niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i pomagają we wchłanianiu witamin w nich rozpuszczalnych, czyli A, D, E i K. Na etapie rozszerzania diety, co w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym następuje po ok. 4 miesiącu życia dziecka, nie jest możliwe zbilansowanie codziennych posiłków w taki sposób, aby zapewnić niemowlakowi odpowiednią ilość zalecanych tłuszczy. Trudno byłoby karmić takiego malucha rybą czy awokado. Dlatego właśnie do posiłków i deserków maluszka dodaje się olej lub masło.

Olej czy masło?

I tutaj pojawia się kolejny problem, a mianowicie, co jest lepsze – olej czy masło, a jeśli olej – to jaki? Tłuszcze zbudowane są z kwasów tłuszczowych, które dzielą się na nasycone i nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone). Z punktu widzenia korzyści zdrowotnych, najważniejsze są kwasy nienasycone, których nie potrafimy wytwarzać samodzielne (w tym omega-3 i omega-6). Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania, dlatego dostarczamy je z pożywieniem, przy czym ważne są także proporcje - o ile z tłuszczami omega-6 nie mamy większego problemu, to kwasów omega-3 spożywamy za mało.

Porównując składy i właściwości różnych olejów i masła okazuje się, że lepszym wyborem dla małego dziecka jest olej, jako że najlepszym źródłem kwasów nienasyconych - oprócz ryb - są właśnie oleje: słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z pestek winogron czy oliwa z oliwek. Masło jest tłuszczem zwierzęcym i nie zawiera kwasu alfa-linolenowego (prekursora DHA, niezastąpionego w rozwoju układu nerwowego oraz narządu wzroku), który należy do grupy tłuszczy omega-3. Ma też nieco gorsze proporcje tłuszczów nienasyconych w stosunku do tłuszczów nasyconych. Z tej przyczyny, do posiłków malucha winno dodawać się kilka kropli oleju roślinnego.

Oleje roślinne różnią się między sobą proporcjami kwasów jedno i wielonienasyconych. Przewagę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ma olej słonecznikowy, sojowy, z pestek winogron, natomiast więcej jednonienasyconych zawierają olej rzepakowy i oliwa z oliwek. Zarówno kwasy jedno i wielonasycone są potrzebne małemu dziecku.

W diecie niemowlaka, tak jak i w codziennym menu dorosłego człowieka, bardzo ważna jest różnorodność – mówi Katarzyna Barwińska General Manager marki Holle – znanego producenta ekologicznej żywności dla dzieci i niemowląt. Dlatego nie powinniśmy ograniczać się do jednego, konkretnego rodzaju oleju, który podajemy maluchowi. Z względu na różniące się w nich profile kwasów tłuszczowych, najlepiej wprowadzić do diety dziecka oleje różnego rodzaju, stosowane na zmianę. Można także sięgnąć po specjalne oleje przeznaczone dla dzieci, będące mieszanką różnych wartościowych tłuszczy - zazwyczaj oleju rzepakowego, słonecznikowego, lnianego i konopnego. Najważniejsze jest jednak, aby olej był naprawdę dobrej jakości – z pierwszego tłoczenia, tłoczony na zimno, ekologiczny, z pewnego źródła. Nie ma przeszkód, aby podać dziecku wysokiej jakości oliwę z oliwek – aczkolwiek z uwagi na charakterystyczny smak, maluch może jej nie zaakceptować. Tłuszcze są na tym etapie rozwoju dziecka tak ważne, że nie ma tu miejsca na kompromisy. Każdy rodzic powinien mieć pewność, że podaje dziecku naprawdę wartościowy produkt – dodaje Katarzyna Barwińska z Holle.

Należy także zwrócić uwagę na zalecany sposób przechowywania oleju a także datę jego ważności do spożycia. Niektóre rodzaje oleju należy wykorzystać po otwarciu bardzo szybko – np. olej lniany. Oleje powinny być przechowywane w chłodnym i zacienionym miejscu, bez dostępu promieni słonecznych. Z tego punktu widzenia zdecydowanie wygodniejsze są specjalnie komponowane mieszkanki olejów dla dzieci, ponieważ dają gwarancję świeżości, zbilansowania i szybkiego wykorzystania po otwarciu.

autor: / źódło: / opracowanie:
Holle
ostatnio dodane:


Robótki ręczne DIYSposoby na wiosenne przesilenieEuropejski Dzień ŚniadaniaJak dobrać okulary?Co jemy w pracy?Wielkanocna lista słodkich przebojów
pokrewne forum:

Ciąża i dziecko
przeczytaj także:

Dermokosmetyki 70+
Pomidorowe szaleństwo
Wideo z rekruterem
Zdrowe nawyki od wiosny
Zdumiewająca historia wróbla
Niedzielny obiad z grilla
Skutki nietolerancji laktozy
Wyprawkowe must have
Rodzinne podróżowanie
Jędrne ciało
Wiosenne sałatki
Wiosna na talerzu
jak jeść 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia?
Co kryje w sobie marchewka?
BEZkompromisowe doznania smakowe
Owocowo-kwiatowe kompozycje
Owoce i kwiaty na talerzu
Wakacje z Lassem i Mają
Ludzie, z którymi inni nie lubią pracować



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Olej czy masło dla dziecka?



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Jak dobrać okulary?
Jak dobrać okulary?
Co jemy w pracy?
Co jemy w pracy?
Wielkanocna lista słodkich przebojów
Wielkanocna lista słodkich przebojów
Wielkanocne kalendarium
Wielkanocne kalendarium
Zdumiewająca historia wróbla
Niedzielny obiad z grilla
Skutki nietolerancji laktozy
Wyprawkowe must have
Rodzinne podróżowanie
Jędrne ciało
Wiosenne sałatki
Wiosna na talerzu
jak jeść 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia?
Sposoby na wiosenne przesilenie
Co kryje w sobie marchewka?
BEZkompromisowe doznania smakowe
Owocowo-kwiatowe kompozycje
Owoce i kwiaty na talerzu
Wakacje z Lassem i Mają
Ludzie, z którymi inni nie lubią pracować
Europejski Dzień Śniadania
Bezoperacyjne powiększanie piersi - fakty i mity
Weselmy się!
Wiosenna metamorfoza - konkurs
Poszła Ola do przedszkola...
Kwas foliowy – witamina, która dba o Twoje piękno
Smyk choruje? To czas tylko dla was
Mokrego Dyngusa!
Świąteczne życzenia wielkanocne!
Cynamonowy puchar
Zapiekanki z makaronu
Radość wspólnego gotowania
Słodko-wytrawne przepisy
Mąka na świąteczne ciasta
Porady żywieniowca na Święta + przepisy
Wiosenna metamorfoza - od czego zacząć?
Tagliatelle - włoskie wstążki na kilka sposobów
Pieką i szczypią? Światło dzienne nadmiernie razi?
W dobrej formie!
Nowe przygody Kubusia Puchatka
Olej czy masło dla dziecka?
Nadchodzi Tydzień Czystych Okien!
Gdy bolą stawy – jak skutecznie i naturalnie łagodzić dolegliwości
Aby podróżować nie potrzebujesz biletu
Domowe sposoby na katar
Metoda trzech kroków do czystego noska
Podwyżki nie dają poczucia stabilności
Ranking najgorszych czcionek do CV
Probiotyki – tarcza ochronna organizmu
Wiosna w stylu hygge
Paluszki rybne - jakość bez tajemnic
SMOG – realne zagrożenie

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB