w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety


kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Przygotuj stopy do wiosennych treningów
data publikacji: 13-03-2017 r.
Przymierzając wiosenne ubrania odkryłaś nadprogramową fałdkę na brzuchu, a goniąc autobus nabawiłaś się zadyszki niczym po pokonaniu maratonu?
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Czas na powrót do formy po zimie. Jednak zanim kupisz nowe buty do biegania czy karnet na siłownię przeczytaj porady fizjoterapeuty z FootMedica co zrobić, aby nie nabawić się kontuzji.

1. Pronujesz czy supinujesz? Zbadaj swoje stopy, a unikniesz kontuzji
„Pronacja, czyli kierowanie stopy do wewnątrz podczas przetaczania jej z pięty na palce, jest naturalna, o ile nie przekracza pewnego zakresu. Nadmierna pronacja jest nieprawidłowym sposobem stawiania kroków i wymaga korekcji” – tłumaczy dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf z kliniki FootMedica. Tak samo jest z supinacją, która z kolei polega na zbytnim rotowaniu stopy na zewnątrz. Wówczas znacznie łatwiej o kontuzje podczas treningów. Nie tylko stawu skokowego, ale także kolanowego czy biodrowego.

O tym, czy należysz do pronatorów czy supinatorów, możesz przekonać się samodzielnie, przyglądając się swoim butom. Jednak dokładniejsze wyniki uzyskasz odwiedzając gabinet podologii ortopedycznej, gdzie fizjoterapeuta ma do dyspozycji nowoczesne urządzenia do badania stóp. Będzie także w stanie dobrać Ci indywidualny zestaw ćwiczeń korygujących wadę oraz ewentualnie wkładki ortopedyczne. Koszt takiej konsultacji to 100-150 złotych.

2. Wybierz odpowiednie buty i dopasuj wkładki – kolana będą Ci wdzięczne
Model i kolor buta to bardzo ważna sprawa - ich wygląd musi przecież dodatkowo motywować Cię do regularnego pokazywania się na siłowni czy w parku. Jednak warto zadbać także o ich odpowiedni kształt. Nie daj się skusić sprzedawcom na specjalne obuwie dla supinatorów czy pronatorów – to, że jedna z Twoich stóp nadmiernie rotuje, to nie znaczy, że druga nie może być neutralna. Buty produkowane w ramach jednej pary są takie same i nie uwzględniają różnic występujących pomiędzy Twoimi stopami.

„Zawsze wybieraj buty neutralne, a wady koryguj indywidualnymi wkładkami ortopedycznymi. Pomogą one także stopom amortyzować wszelkie wstrząsy przy bieganiu czy skakaniu, a z kolei dzięki temu unikniesz mikrourazów chrząstki stawowej” – radzi dr Joanna Stodolna-Tukendorf, fizjoterapeutka z FootMedica. Sportowe indywidualne wkładki ortopedyczne wykonasz w granicach 300-350 złotych.

3. Bez rozgrzewki ani rusz! Przygotuj organizm do wysiłku
Jeśli wybierasz się na zajęcia grupowe, przeszkolony instruktor z pewnością zadba o ich prawidłowy przebieg. Problem zaczyna się, gdy chcesz poćwiczysz samodzielnie na siłowni lub zaczynasz swoją przygodę z bieganiem. Szkoda Ci czasu na rozgrzewkę? Niestety bez niej, znacznie więcej godzin stracisz w kolejce do ortopedy. Potruchtaj zatem trochę w miejscu, rozgrzej łydki, pokręć ramionami w obydwie strony. Przyłóż się do rozruszania stawów skokowych i kolanowych, przygotuj także do pracy biodra. Te zasady obowiązują przed każdą aktywnością, także przed pływaniem czy jeżdżeniem na rolkach. Dzięki temu znacznie zmniejszysz ryzyko zerwania ścięgien, przeciążeń lub skręceń.

Prawdopodobnie na drugi dzień po pierwszych wiosennych ćwiczeniach Twoje mięśnie będą nieco obolałe. Jednak jeśli po zakończonym treningu nie zapomnisz o rozciąganiu i rolowaniu, ból będzie znacznie mniejszy.

4. Zadbaj o odpowiednie podłoże - unikaj utwardzonych nawierzchni
Zaawansowani i dobrze poinformowani biegacze już dawno porzucili chodniki na rzecz naturalnych ścieżek w parkach czy lasach. „Na równej i utwardzonej drodze każdy nagle napotkany patyk czy pagórek może doprowadzić do bolesnego skręcenia czy upadku, ponieważ mięśnie nie są przygotowane na tak gwałtowną zmianę” – tłumaczy dr Joanna Stodolna-Tukendorf z FootMedica - „Dzieje się tak, ponieważ biegnąc po płaskiej nawierzchni, nie spodziewamy się żadnej przeszkody i włączamy tak zwanego autopilota. Tracimy czujność, na co nigdy nie pozwolilibyśmy sobie w terenie. Przestajemy uważać, gdzie stawiamy stopy, a wtedy najłatwiej o urazy”.

Zbawienny wpływ na Twoje stopy ma także bieganie boso. Oczywiście nie wszędzie możesz sobie na to pozwolić, ale gdy tylko zrobi się cieplej, nie zmarnuj żadnej okazji do joggingu po plaży lub trawie. Stopa nie jest wówczas ograniczona sztywnym obuwiem i ma możliwość pracowania w kilku wymiarach. Jeśli jednak Twoją główną aktywnością są ćwiczenia w klubie fitness, to niestety nie masz możliwości wyboru nawierzchni. Wówczas uratować mogą Cię dobre buty - patrz punkt 2.

Jeżeli jesteś osobą początkującą, pamiętaj, aby ćwiczyć w tempie pozwalającym na zachowanie poprawnej techniki. Powodzenia!

autor: / źódło: / opracowanie:
FootMedica Kliniki Zdrowej Stopy
ostatnio dodane:


Włoska sałatka z cukinią i pieczonym łososiemMakaron ze szparagami w sosie śmietanowymŚlubna biżuteria - co jest teraz modne?Tydzień do ślubuChcesz być fit?Makaron z botwinką
pokrewne forum:

Być piękną
przeczytaj także:

Jak skutecznie ochronić gardło latem?
Wiesz wszystko o kefirze?
Jak załatwić sprawę w środku dnia i nie brać wolnego?
ABC porządków domowych: idealnie czysta podłoga niezależnie od pory roku!
Niechciane boczki: jak można się ich pozbyć?
Zadbaj o odpowiednią jakość powietrza w domu
Wakacyjny konkurs z lekturą!
Pierogi z soją
Postaw na TOFU!
Lśniące i mocne włosy w 10 minut
Pulpety z soczewicy
Stres w pracy
Światowe zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów
Jak uniknąć odwodnienia latem?
Pomysł na dania z cukinią
Emocje u maluszka
Lekkie letnie dania
Jak odzyskać sylwetkę sprzed porodu?
Kofeinowy zastrzyk dla głowy i zmysłów



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Przygotuj stopy do wiosennych treningów



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Ślubna biżuteria - co jest teraz modne?
Ślubna biżuteria - co jest teraz modne?
Tydzień do ślubu
Tydzień do ślubu
Chcesz być fit?
Chcesz być fit?
Makaron z botwinką
Makaron z botwinką
Wakacyjny konkurs z lekturą!
Pierogi z soją
Postaw na TOFU!
Lśniące i mocne włosy w 10 minut
Pulpety z soczewicy
Stres w pracy
Światowe zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów
Jak uniknąć odwodnienia latem?
Pomysł na dania z cukinią
Emocje u maluszka
Lekkie letnie dania
Jak odzyskać sylwetkę sprzed porodu?
Kofeinowy zastrzyk dla głowy i zmysłów
Must have Patricii Kazadi na lato
Róż niejedno ma imię
Ryby z grilla - porady
Superhity kosmetyczne na lato
Łosoś z cukinią i pomidorami
Ryba ze szpinakiem
Millenialsi
Naturalny tonik bambusowy
Szampon dedykowany dla mężczyzn
NIVEA Care Shower Silk mousse rabarbarowo – malinowy!
Włoska sałatka z cukinią i pieczonym łososiem
Nawilżający duet na lato
Letnie kolekcje do dziergania
Pharmaceris N CAPINON Kcx 2% Aktywny preparat punktowy uszczelniająco-wzmacniający naczynka
Intensywna pielęgnacja wyszczuplająca na noc
Pokolenie Z
Na kogo będzie czekać praca w 2020 roku?
Najdziwniejsze zwyczaje ślubne
Olejek arganowy BIO - Marokański Eliksir Młodości
Makaron ze szparagami w sosie śmietanowym
Łatwy sposób na wspólne śniadanie
Hummusy i pasty
Nowatorska seria Dermika IN-TENSE
Wakacyjny stres
Jakie błędy popełniamy przy sprzątaniu?
Prosty skład w produktach dla dzieci
Media społecznościowe jako narzędzie rekrutacji
Lepszy wzrok to lepsze życie
Zwiastun „Botoksu” królem polskiego Internetu!
Uważaj na boreliozę!
Faszerowane pomidory
Amore pomidore! Dania z pomidorami
Rozmowy o współczesnej religijności
Makarony z pomidorami
Sekrety zdrowej diety - czyli co jeść, aby mieć mocne kości?

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB