w portalu  | na forum
szukaj w bazie kalorii
dla kobiet, o kobietach
kobieta, kobiety

kalkulatory dla kobiet:

testy dla kobiet:

Patronat medialny:

vortal o kobietach
Poznaj prosty sposób na wzmocnienie odporności
data publikacji: 08-02-2017 r.
Czujesz, że zaczyna cię łamać, masz gorączkę, bóle głowy, stawów, mięśni, jesteś osłabiony i zaczyna cię męczyć katar i kaszel? To może być przeziębienie, a nawet grypa!
portal dla kobiet
serwis o kobietach

Czy istnieje prosty sposób, żeby zapobiec atakowi wirusów? Tak – jednym z nich jest zdrowa dieta. Prawidłowe żywienie może wyposażyć organizm w cenne elementy, takie jak witaminy, które wspierając odporność, pomogą w budowaniu tarczy ochronnej przed wirusami i infekcjami.

Podstępne wirusy
Zmienna pogoda, deszcze, wychłodzenie organizmu, od tego niedaleko do przeziębienia czy grypy. Podczas zimowych chłodnych dni organizm jest szczególnie narażony na atak wirusów. Wirusy lubią chłodne środowisko, niska temperatura ułatwia im wnikanie do organizmu. Jedną z chorób, która atakuje drogi oddechowe i wywołana jest przez wirusa, jest grypa. Mimo, że można się zaszczepić przeciwko wirusowi grypy, odmian wirusa grypy jest wiele, dlatego na grypę możemy chorować wiele razy. To jak długo i z jaką intensywnością będziemy chorować zależy od czynnika chorobotwórczego, stanu fizycznego i od tego w jaki sposób poradzi sobie z tym nasz układ odpornościowy. Wirusem grypy można się zarazić na różne sposoby, na przykład drogą kropelkową, stojąc w kolejce, czy jadąc tramwajem z kimś, kto jest chory. Z kolei zwykłe przeziębienie może być wywołane przez około 200 rodzajów wirusów. Dlatego ważnym elementem jest dbałość o odporność. Chcąc uniknąć wirusów i infekcji należy w pierwszej kolejności zadbać o wzmocnienie układu odpornościowego.

Prawidłowa dieta to pierwszy krok do budowania odporności.
Naturalnym, a zarazem bardzo łatwym sposobem budowania odporności jest zdrowa i zbilansowana dieta. Prawidłowa dieta powinna składać się z 5 posiłków, spożywanych w odstępach czasowych ok. 3-4 godziny. Podstawę tego co zjadamy powinny stanowić owoce i warzywa, co zgodne jest z opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Duża ilość warzyw i owoców w diecie ma istotne znaczenie w kontekście budowania odporności. Warzywa i owoce, w tym ich przetwory takie jak np. soki, dzięki zawartym w nim składnikom mineralnym i witaminom, wspierają układ immunologiczny. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), powinno spożywać się min. 400 g warzyw i owoców dziennie. Warto wiedzieć, że jedną z porcji może stanowić szklanka soku (200 ml), na przykład pomarańczowego, który spożywany w takiej ilości zapewnia ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Pamiętaj o witaminach
Witaminy biorą udział we wsparciu układu odpornościowego.
Jedną z podstawowych witamin, które powinno się dostarczać organizmowi w celu wzmocnienia odporności, jest witamina C. Odgrywa ona ważną rolę, ma działanie antywirusowe, aktywuje system immunologiczny, zwiększa odporność organizmu, szczególnie w okresach wytężonego wysiłku fizycznego, a także zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia oraz bierze udział w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Witaminę C możemy znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, przede wszystkim w warzywach i owocach. Jej bogatym źródłem jest natka pietruszki, czerwona papryka, czarna porzeczka, warzywa kapustne, w szczególności kiszone, owoce jagodowe i cytrusowe np. pomarańcze i grejpfruty, a także sok pomarańczowy i grejpfrutowy.

Dużą moc we wsparciu układu odpornościowego posiada prowitamina A. Bierze ona udział w tworzeniu śluzu ochronnego nabłonka jamy ustnej, nosa, gardła, płuc, dzięki czemu zwiększa odporność organizmu na infekcje, szczególnie dróg oddechowych. Prowitaminę A w postaci beta-karotenu można znaleźć m.in. w papryce, pomidorach, kapuście, marchwi, brokułach i morelach. Jest również obecna we wszystkich sokach wytworzonych z tych owoców i warzyw, w tym bardzo popularnych i lubianych sokach marchwiowych i marchwiowo-owocowych.

Witamina D wpływa na aktywność limfocytów i sprawia, że lepiej radzą sobie z różnymi patogenami, w związku z czym również pełni znaczącą rolę w walce z wirusami. Warto wiedzieć, że witaminy D dostarcza nam słońce, poprzez nasłonecznienie skóry promieniami UVB. W związku z tym ważne jest, aby w okresie jesienno-zimowym, kiedy brakuje słońca, dostarczać jej z pożywienia. Dawkę witaminy D znajdziemy w rybach morskich, maśle, żółtkach jajek.

Korzystaj z natury
„Stosując się do zasad prawidłowego żywienia, nie tylko wspieramy układ odpornościowy, ale wpływamy na ogólny stan zdrowia. Dlatego właśnie dieta powinna być bogata w owoce, warzywa i przetwory z nich pochodzące, takie jak soki i musy. Są one łatwym sposobem na dostarczenie organizmowi tego, co niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Przykładem może być łatwo dostępne jabłko i sok jabłkowy, które są źródłem związków polifenolowych chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników i substancji mineralnych, które regulują gospodarkę elektrolitową organizmu. Jedno średniej wielkości (ok. 200 g) jabłko dziennie lub np. szklanka (ok. 200 ml) soku jabłkowego zapewnia aż 220 mg potasu oraz od 50 do 100 mg polifenoli” mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Pamiętajmy, że dzięki bogactwu warzyw, owoców i soków w codziennej diecie dbamy o zdrowie oraz budujemy system ochronny, dzięki któremu wirusom grypy czy przeziębienia będzie trudniej zaatakować organizm. Wirusów nie należy ignorować, jednak rzadko się zdarza, aby przeziębienie niosło za sobą poważniejsze skutki, natomiast niewyleczona grypa może prowadzić do powikłań, z których najczęstsze to zapalenie oskrzeli lub płuc, zapalenie zatok, zapalenie opon mózgowych. Na wirusa grypy, szczególnie powinny uważać osoby posiadające przewlekłe choroby, takie jak cukrzyca czy choroby serca, kobiety w ciąży i osoby starsze. W okresie ciąży nie zaleca się spożywania leków, w związku z czym dieta bogata w witaminy i składniki mineralne będzie spełniała funkcję profilaktyczną. Osoby starsze, fizjologicznie mają obniżoną odporność, zatem również one powinny w szczególny sposób zadbać o naturalne wzmocnienie odporności.

autor: / źódło: / opracowanie:
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
ostatnio dodane:


Dynia królowa jesieni – jak ją przyrządzić i wykorzystać wszystkie walory?Zmiana diety na jesieńDopasuj biżuterię do dekoltuJak znaleźć pracę?Maska złuszczająca i dotleniającaNajlepsze książki na jesienne wieczory!
pokrewne forum:

Inne sprawy
przeczytaj także:

Kobiety, które zbudowały mocarstwo
Jesienne trendy
Popraw witalność i jędrność skóry
W walce z jesienno-zimową infekcją
Jak przygotować Halloweenowe przyjęcie dla najmłodszych?
Jak skomponować wartościowy podwieczorek dla dziecka?
Jak posprzątać groby?
Na pomarańczowo, czyli zapiekanka z dynią
5 sposobów na pokonanie jesiennej chandry
Dla ochrony skóry przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń cywilizacyjnych
Popularne witaminy w nowoczesnej odsłonie!
Odżywczy peeling
Zanurz się w nektarze z orchidei!
Szminka doskonała
Wielka Księga Radości
Dwudziestolecie od kuchni - konkurs
Kulinarna historia przedwojennej Polski
Mój spektakularny detoks
Kuchnia bez glutenu, nabiału i cukru



zaloguj się aby napisać pierwszy komentarz do artykułu Poznaj prosty sposób na wzmocnienie odporności



Ostatnio na forum: (wątki i komentarze)

Wiadomość dla Forumowiczów :)
jak zajsc w ciaze??
Napiszmy razem opowiadanie...
Czy mogę być w ciąży? Czy mogę być w ciąży?
Forum panieńskie 2007-2008
orgazm za orgazmem :)
Jestem mamą :)
szkolna miłość z ławki po latach... co robić? :)
Skojarzenia
Dokończ wyraz - zabawa
Linux..... czy ktoras z was uzywa
Na poprawę humoru!
Laptop dla najmłodszych
Torbiel a ciąża
Moda męska na brytyjskich targach
Makijaż codzienny i wieczorowy
Pamiętnik przyszłych mam - rady i porady :-)))
"Kalendarz dni płodnych" - Wasze opinie
Cudowny pierwszy pocałunek
Czy jestem w ciąży?
Trichotillomania
krwawienie po stosunku
Karta czy gotówka?
sex a spowiedź
Nowa Gwiazdka .
"Ile kalorii jeść, aby schudnąć?" - Wasze opinie
Nigdy nie miałem dziewczyny...
Zapalenie pęcherza
praca w mcdon..... itp
Test na czystość
Jaką lodówkę???
mój mąż znowu wyjeżdza ...
Podwójne działanie przeciwzmarszczkowe
Pomarańcza i wanilia
Brak ochoty na seks...
Dania mrożone
Łosoś po francusku Frosta
Jedwab w płynie
Nowa kolekcja czasomierzy
Makijaż z utrwalaczem - uczulenie?
Ostatnio dodane artykuły:

Jak znaleźć pracę?
Jak znaleźć pracę?
Maska złuszczająca i dotleniająca
Maska złuszczająca i dotleniająca
Najlepsze książki na jesienne wieczory!
Najlepsze książki na jesienne wieczory!
Mam na Twoim punkcie OBSESJĘ. Uważaj…
Mam na Twoim punkcie OBSESJĘ. Uważaj…
Damy polskiego imperium - konkurs
Kobiety, które zbudowały mocarstwo
Jesienne trendy
Popraw witalność i jędrność skóry
W walce z jesienno-zimową infekcją
Dynia królowa jesieni – jak ją przyrządzić i wykorzystać wszystkie walory?
Jak przygotować Halloweenowe przyjęcie dla najmłodszych?
Jak skomponować wartościowy podwieczorek dla dziecka?
Jak posprzątać groby?
Na pomarańczowo, czyli zapiekanka z dynią
5 sposobów na pokonanie jesiennej chandry
Zmiana diety na jesień
Dopasuj biżuterię do dekoltu
Dla ochrony skóry przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń cywilizacyjnych
Popularne witaminy w nowoczesnej odsłonie!
Odżywczy peeling
Zanurz się w nektarze z orchidei!
Szminka doskonała
Wielka Księga Radości
Dwudziestolecie od kuchni - konkurs
Kulinarna historia przedwojennej Polski
Mój spektakularny detoks
Kuchnia bez glutenu, nabiału i cukru
Gwiazdy oczyszczają się jesienią
Smog, dym, klimatyzacja a zdrowie skóry
5 ciekawostek o słodyczach dla dzieci
O inspirujących Polkach
Ukryta książka, zagadki i tajemny szyfr
Dyniowo-cynamonowe gofry
Cytrusowe dżemy
Cyberprzestrzeń i dziecko
Jak nauczyć dzieci zdrowej diety?
Witamina C w walce z przeziębieniami
Potliwość stóp – jak jej zaradzić?
Pyszne obiady
Jesienne smakołyki i weki
Jesienne sposoby na spędzenie czasu z dzieckiem
Na co zwrócić uwagę kupując mopa?
Jeans w Twoim stylu
Eve Duet – dwa zapachy w idealnej harmonii
Tradycyjny podział ról w domu - badania
Lektura dla niej i dla niego
Jesienne nowości Wydawnictwa Dragon
Skuteczny sposób na naukę języków
Jak naturalnie budować odporność dziecka?
Jesienna lektura dla dzieci!
Sztuka oddechu
Wybierz sobie lekturę

Cookies: podczas przeglądania naszych stron oraz w trakcie logowania portal http://www.byckobieta.pl tworzy niewielkie pliki cookies. Zapisuje w nich wyłącznie informacje umożliwiające korzystanie z portalu, oraz z forum.

Artykuły oraz zdjęcia umieszczone w portalu ByćKobietą.pl są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie jest dozwolone wyłącznie za zgodą Autorów. Redakcja ByćKobietą.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum oraz w komentarzach artykułów.

© 2006-2017 ByćKobietą.pl - portal dla Kobiet
skrypt forum: © phpBB